torsdag 23. februar 2012

Fordeler og ulemper ved bruk av nettsamfunn i en pedagogisk virksomhet


Nettsamfunn er noe som har kommet mer og mer fram de siste årene, og i dag er det så mange som 49 % av Norges befolkning som oppgir at de er innom et nettsamfunn i løpet av en uke. Blant ungdom er prosentandelen enda høyere (Statistisk sentralbyrå, 2010). Dette kan være med på å skape utfordringer og muligheter når ungdommene/ skoleelevene bruker digitale verktøy i undervisningen. Siden de fleste av dem bruker nettsamfunn til daglig, er dette et digitalt verktøy som de kan å bruke. På skoler kan det også være et problem at elevene sitter inne på nettsamfunn når de skal gjøre andre ting. Jeg vil nå ta for meg tre nettsamfunn og se på noen fordeler og ulemper med de ulike, i forhold til bruk i en pedagogisk virksomhet.

Facebook er et av de største og mest brukte nettsamfunnene i skrivende stund. Dette er derfor et av de nettsamfunnene som man kan regne med at de fleste elevene kjenner. Et annet nettsamfunn som er bygd opp på en litt annen måte er twitter. Dette er også et nettsamfunn som folk tar i bruk på fritiden. Det siste nettsamfunnet jeg skulle se på var del og bruk, som er utviklet for lærere i skolen som en delingsside. Fordelen med å ta i bruk nettsamfunn i skolen kan være at man når ut til andre, hele verden om man vil, og arbeidet man holder på med i skolen blir slik ikke noe som bare omhandler skolen og kan vises for de som går der. Gjennom bruk av nettsamfunn i undervisningen, vil elevene kunne hente inn informasjon og dele det de finner ut med andre folk i andre deler av Norge/ Verden. Facebook kan være en god kilde til kommunikasjon mellom lærer og elever. Uten å være ”venn” med elevene, kan en lærer lage til en gruppe der rask informasjon kan komme ut til elever og foresatte. Facebook har også mange grupper der folk skriver og deler informasjon om ulike emner som opptar dem. Gjennom disse kan elevene finne informasjon, diskutere med folk og publisere meninger om ulike emner innenfor faglige tema. Slik vil det de holder på med i skolen, bli sett i lys av hva som foregår i samfunnet. Reklamen som facebook legger ut, kan brukes til å øve elevene i et kritisk syn. Fordelene ved twitter er at det bl.a. er flere politiske partier og ulike personer som bruker dette nettsamfunnet. Her kan elevene følge disse personene og spørre dem spørsmål. Del og bruk er et godt nettsamfunn for idéveksling mellom lærere. Her kan lærere møtes og dele sine erfaringer og gi hverandre hjelp. Et slikt nettsamfunn vil kunne være med på å utvikle lærere, slik at de får nye innspill til yrket og sin undervisning.

Når man skal ta i bruk facebook og twitter i undervisningen kan det være en utfordring å få elever til å gjøre det de skal. Man må her ha klare regler for hva elevene skal gjøre og følge opp arbeidet undervegs. Nettsamfunnene kan inneholde fristelser for elevene, som ulike spill. En annen viktig ting å tenke over er hva man legger ut om seg selv. Elevene må få opplæring i hvordan nettet skal brukes, før man setter i gang med å bruke nettsamfunn i undervisningen. Aspekter som nettmobbing, deling av bilder og informasjon og anonymitet bør være noe som elevene har klart for seg. På denne måten vil de være rustet til å ta i bruk sosial web i skolen og fritiden.

Kilder:
Norsk mediebarometer 2010: http://www.ssb.no/emner/07/02/30/medie/sa121/sa_121.pdf
 

1 kommentar:

  1. Et bra tema du har valgt, fordeler/ulemper med nettsamfunn. Dette er jo et omdiskutert tema. Peder Haug er jo en mann som har et brennende engsjement og originale argumenter. Du reflekterer bra. Flott at du viser til statistikk.

    SvarSlett