Det å ta i bruk og selv produsere sammensatte
tekster er sentralt i skolen. Dette kommer fram i LK06 blant annet gjennom at
sammensatte tekster er et av de fire hovedområdene i norsk. Her står det at
arbeid innenfor dette hovedområde innebærer arbeid med ulike sammensatte
tekster, som bildebøker, nettsider, film mm. Videre kommer det fram at
hovedområdet omfatter både elevers egen tekstproduksjon og opplevelse, kritisk
vurdering og analyse av sammensatte tekster (LK06). Til dette hovedområde er
det så formulert kompetansemål for de ulike klassetrinnene i skolen.
Etter min mening åpner de digitale verktøyene for
produksjon av sammensatte tekster for nye muligheter innenfor arbeidet med
slike tekster i skolen. Det kan gjøre at elevene i større grad kan ta jobbe med
dette hovedområde i skolen. Disse vektøyene gir elevene større muligheter i
produksjonen og setter få grensen for hva som kan gå an å få til, noe som kan
virke motiverende og engasjerende på elevene. Mange av verktøyene er enkle i
bruk, noe som gjør at det skal lite tid og energi til for å sette seg inn i dem
og være klare til å bruke dem. Gjennom programmer som Comic Life kan elevene
lage til små tegneserier og plakater ved å sette sammen bilder og tekst til et
meningsfylt hele. Dette kan da fungere som en presentasjon av en fortelling
eller et emne som elevene har arbeidet med i et fag. Slik vil det elevene lager
til kunne ligne på sammensatte tekster som elevene møter i sin hverdag. Dette
vil kunne gjøre at de får en innsikt i hvordan disse tekstene er laget til, som
igjen kan være med på å stimulere deres kritiske vurdering og analyse av
sammensatte tekster.
Kilder:
- Læreplanen for kunnskapsløftet. LK06.
comic life høres ut som et morsomt verkty, kunne godt tenkt meg å sett et eksempel på et resultat på bloggen. er enig om at sammensatte tekster kan være en engasjerende arbeidsmåte.
SvarSlett