søndag 20. november 2011

Lyd


Det å høre og lage lyd er grunnleggende menneskelige ferdigheter som de fleste av oss behersker. Men hva er egentlig lyd? Lyd er noe fysisk og konkret, selv om vi ikke normalt kan ta og føle på det. Lyd er bølger som svinger seg gjennom et medium. Lydbølgene er langsbølger, som dermed beveger seg etter en dominoeffekt. Det vil si at en partikkel i mediet lyden forplanter seg i dytter til den neste, og så videre. Disse lydbølgene svinger i ulike frekvenser og har ulik lydstyrke (Lyd 1. DKL 101). Dette er relevant å vite noe om når man skal jobbe med lyd, f.eks. i skolen. 

Elever lærer på ulike måter og det blir derfor viktig at man jobber med lærestoffet på ulike måter, slik at man treffer alle elevene. Det å ta i bruk flere sanser når man skal lære noe nytt, kan føre til et økt læringsutbytte. Å ta i bruk lyd i undervisningen kan presentere elevene for nytt lærestoff gjennom en auditiv tilnærming. Det å ta opp og spille av lyd, kan for eksempel være velegnet å bruke i språkopplæring for elevene. Dette vil gi elevene mulighet til å høre seg selv i det aktuelle språket, for eksempel engelsk. Slik kan de jobbe med sin egen uttale. Gjennom å bruke en slik tilnærming over lengre tid, vil elevene få mulighet til å bli bevisst sin egen utvikling i faget. På samme måte kan lyd også brukes i for eksempel leseopplæringen, der elevene kan høre seg selv lese høyt. Ut i fra en sosiokulturell tilnærming, vil det å spille inn og høre lyd, være en læringsform som styrker elevenes utvikling. I denne pedagogiske retningen er språket sentralt. Det å sette ord på hva man kan og har lært, vil styrke ens egen lærdom og forståelse. Ut i fra dette kan elevene for eksempel bruke lyd i matematikk eller naturfag, der de etter å ha lært om et nytt emne, skal uttrykke muntlig hva emnet handler om eller hvordan de kom fram til svaret i en oppgave. Slik vil de måtte sette ord på det de har lært. Dette kan så spilles av for andre elever eller for eleven selv i en senere anledning, f.eks. som repetisjon. Lyd er også sentralt i sammensatte tekster, der det er en av elementene som kan være med. Dette er da tekster som kan brukes i flere fag og tverrfaglig for å fremstille et emne. Her får elevene trening i å sette ulike elementer, som lyd, tekst og bilde, sammen til en helhet, og en slik presentasjon tar slik i bruk flere sanser. Gjennom å jobbe med lyd i skolen, vil elevene også måtte ta i bruk sine digitale ferdigheter og sette seg inn i opptak og avspilling av lyd på en datamaskin. Dette er da med på å bygge opp elevenes digitale ferdigheter. 

Lyd 1. DKL101. Høsten 2011. Kjell Antvort, foreleser og studieprogramansvarlig i DKL-studiene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar