søndag 20. november 2011

Regneark


Regneark er et åpent dataprogram. Det vil si at programmet ikke er avhengig av en bestemt kontekst for å kunne brukes. Dette gjør at programmet kan brukes i flere sammenhenger og fag i skolen, både for elevene og for skolens administrasjon. Gjennom å bruke regneark i skolen får elevene ta i bruk et digitalt verktøy i undervisningen. Det å kunne regne er da også en av de fem grunnleggende ferdighetene som skal inngå i alle fag, og slik sett vil også et regneark kunne brukes i de fleste fag. Et regneark er velegnet til å samle og systematisere data og i tillegg egner det seg godt til å presentere data. Dette kan bl.a. være nyttig å ta i bruk i naturfag i forbindelse med forsøk. Jeg tar fagene naturfag og matematikk i år, men regneark har ikke blitt tatt i bruk i noen av disse fagene. Jeg mener likevel at det kan være et nyttig verktøy både for elever og studenter i disse fagene. Grunnen til at det ikke brukes kan være at faglærerne ikke enda har sett mulighetene dette kan gi eller at høyskolen generelt i liten grad tar i bruk digitale verktøy i undervisningen. Regnearket kan bl.a. brukes som et verktøy til å tenke i og sette opp informasjon på en oversiktlig måte. Dette kan være i forbindelse med en oppgave i matematikk, der man har en problemstilling som man skal finne ut av. Flere av emnene innenfor matematikk, som funksjoner, statistikk, sannsynlighet og algebra, kan visualiseres og jobbes med i et regneark. Måten regnearket bruker celler på i formler, kan være en fin måte å vise elevene hvordan bruk av bokstaver i algebra kan fungere. De ulike cellene kan være variabler av ulik art, som brukes i en formel. De kan være konstanter, eller de kan være variabler. Det å bruke et regneark f.eks. i statistikk vil kunne lette mye av arbeidet, da man sparer seg for en del skrivearbeid, ved å skrive data inn i et regneark og tegne opp tabeller og kurver/diagrammer der. I naturfag vil regnearket kunne brukes til å få oversikt over forskjellige emner, som f.eks. systematiseringen av artene i verden. Dersom regneark hadde blitt brukt i de fagene jeg tar kunne vi som studenter ha fått økt innsikt i hvordan regneark kan brukes i disse fagene. Slik ville vi kunne hatt dette som grunnlag når vi som lærere skal ta i bruk regneark i disse fagene i skolen. Det ville også kunne ført til at sannsynligheten for at vi tar programmet i bruk i undervisningen var større.

3 kommentarer:

  1. Godt og grundig fortalt om regneark! Fint at du skriv så grundig om dei ulike funksjonane til feks celler.
    Eg skjønar at det er naturleg for deg å tenkje korleis det kan brukast i faga matematikk og naturfag, men kanskje du kan prøve å sjå for deg andre moglegheiter? Kva med For eksempel språkfag eller kroppsøving?

    SvarSlett
  2. Takk for det! Jeg fulgte en oppgave som gikk ut på å tenke ut hvordan regneark kan bli brukt i de fagene jeg tar på skolen. Derfor tok jeg for meg matte og naturfag i dette innlegget. Men jeg skjønner hva du tenker. Det er kanskje ikke like opplagt hva man kan ta i bruk regneark til i språkfag, kroppsøving osv. Her må man som lærer se de mulighetene et regneark gir for det arbeidet som skal gjøres i disse fagene.

    SvarSlett
  3. Syns du fører oss fint inn i hva regneark er og hva det kan brukes til. Flott at du kan se hva det kan brukes til i de fagene du tar, selv om dere ikke har hatt noe om det i undervisningen. Du har fine eksempler som er lette å forstå. Du kunne nevnt hvilke programmer og alternative som fins der ute.

    SvarSlett