lørdag 19. november 2011

Samskriving - et verktøy for elev-elev-vurdering?


Samskriving er at fleire skapar ein felles tekst (Eritsland 2008:10). Denne felles tekstskapingen handler om at elever skaper en tekst sammen ved å skrive sammen, og samtidig, i det samme dokumentet. De samarbeider slik om å skape en tekst på en omfattende måte, som gjør at de må kunne samarbeide og se og ta i bruk hverandres skrive- og tekstkunnskaper. Samskriving er noe som har blitt mulig etter at ulike digitale verktøy har kommet inn i skolen. Skrivingen kan da foregå ved at elever sitter på hver sin datamaskin, og skriver i det samme dokumentet, gjennom f.eks. google docs. Dette gjør at elever ikke er alene om å skulle skape en tekst. De kan sitte sammen og vurdere hvordan teksten skal utformes, hva den skal handle om og hvilke språklige virkemidler og strukturer som må tas hensyn til. En slik måte å jobbe med tekst på, vil da kunne bidra til at elevene må ta i bruk sine kunnskaper og ferdigheter rundt tekstskaping og skriving på en annen måte enn i en individuell skriveprosess. De må kunne bruke og uttrykke de ferdighetene og kunnskapene de har, sammen med andre. Elever kan på den måten bevege seg ut i sin proksimale utviklingssone og slik utvikle seg videre.
Når man jobber med tekst på denne måten, vil elevene hele tiden jobbe med hverandre sine tekster, sammen med sin egen. Dette gjør at samskriving kan være et godt verktøy for elev-elev-vurdering. Elevene samarbeider om å skape en tekst, og de må derfor hele tiden forholde seg til det medelevene skriver. Det medelevene skriver vil på denne måten være relevant for elevene, fordi det er en del av den felles teksten. Slik vil elevene kunne stå i en god posisjon for å gi hverandre gode og konstruktive tilbakemeldinger. De vil være nødt til å lese det medelevene skriver og dermed også vurdere hvordan dette passer inn i den felles teksten, i forhold til språk, struktur, virkemidler og andre sentrale trekk ved en tekst. Det å jobbe sammen kan da være med på å utvikle flere sider ved elevenes skrive- og tekstkompetanse, samtidig som de lærer hvordan man gir tilbakemelding til andre. Som lærer vil man gjennom samskriving kunne jobbe med alle disse elementene under et skriveprosjekt.

Eritsland, A. G., (2008). Samskriving - Ny veg i skriveopplæringa. Fagernes: Det Norske Samlaget

1 kommentar:

  1. Eg synest du skriver bra om fordeler med samskriving, kanskje saknar eg litt om ulemper. Ellers er eg veldig enig i at samskriving kan være bra for elev-elev vurdering. Eg tror og at samskriving kan være veldig gøy, spesielt hvis det er snakk om å lage en fortelling/historie.

    SvarSlett