torsdag 19. april 2012

2. samling – Å fortelle med bilder


Under den andre samlingen i semesteret arbeidet vi bl.a. med digital kompetanse i skolen og fortellinger, og hvordan arbeid med disse emnene kan kombineres. Barn og unge bør både få høre og selv fortelle historier. Dette vil kunne være med på å utvikle språket deres og lære dem hvordan en fortelling skal bygges opp. Vi fikk under samlingen se et eksempel på hvordan en 1. klasse hadde arbeidet med en fortelling gjennom å bruke digitale verktøy.

Så skulle vi selv få prøve oss på å lage en fortelling med bruk av digitale verktøy. Fortellingen skulle presenteres gjennom en animasjonsfilm, der flere bilder ble satt sammen til en kortfilm. Opplegget ble en eksemplarisk undervisning; der vi som studenter fikk oppleve hvordan det var å gjennomføre opplegget som elever, samtidig som vi kunne se på det ut i fra en lærers synsvinkel.

Vi valgte å lage en film der vi skulle vise omkretsen av en firkant. Vi startet med å lage et manus og en storyboard til filmen, der vi tenkte ut hvor mange scener det skulle være, hvilket utstyr vi skulle bruke, og hvordan handlingsforløpet utover i filmen skulle legges opp. Etter at vi hadde fått dette klart for oss, startet vi å fotografere.
Utstyret vi brukte var dette:
-          Fotokamera
-          Kamerastativ
-          Mikrofon
-          Moviemaker
-          Plastelina
-          En liten figur
-          Linjal
-          Farget papir

Vi tok mange bilder med bare små bevegelser i mellom slik at handlingen skulle komme mest mulig fram som en film i ettertid. Under fotograferingen seig kamerastativet noen ganger litt, slik at bildene ikke alltid ble tatt i den helt samme vinkelen. Vi støtte også på litt problemer når vi skulle sette lyden til filmen, men fant ut av hvordan vi måtte gjøre det etter hvert. Ved å støte på slike forskjellige utfordringer, vil vi erfare hvilke utfordringer elever kan støte på ved arbeid med et slikt prosjekt i skolen.

Jeg synes at dette var et kjekt og spennende prosjekt. Jeg har aldri prøvd å lage en animasjonsfilm på denne måten før, men har nå lært mye om hvordan det gjøres. Jeg mener dette kan være en god arbeidsmåte å ta i bruk i skolen, der elevene kan lage filmer i grupper. Ved å bl.a. lage en film innenfor matematikkfaget slik vi her har gjort, vil elevene kunne forklare hverandre ting og sette seg dypere inn i pensum. Siden Moviemaker er et gratis program som kan lastes ned og de fleste skoler har fotokamera, og kanskje også mikrofoner, vil det være mulig for en lærer å gjennomføre et slikt prosjekt i sin undervisning.

Her er filmen vi laget:




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar