lørdag 21. april 2012

IKT og tilpassa opplæring


Tilpassa opplæring er et overordnet mål i norsk skole. Det er noe som alle elevene har rett på. De skal få opplæringen tilpasset sine forutsetninger, sine lærestiler og sitt nivå. På denne måten vil skolen kunne møte alle elever der de er og gi dem den beste forutsetningen for å lykkes i skoleløpet og videre i livet. Dette målet og dets plass i skolen kommer bl.a. klart fram i den generelle delen av læreplanen:

”Skolen skal ha rom for alle, og lærarane må derfor ha blikk for den einskilde. Undervisninga må tilpassast ikkje berre til fag og stoff, men også til alderstrinn og utviklingsnivå, til den einskilde eleven og den samansette klassen.” (Den generelle delen av læreplanen, s. 10).

Å arbeide etter dette målet i skolen byr ofte på mange utfordringer for lærerne. Tanken bak det er klar, men hvordan kan det egentlig realiseres i skolen? Dette er det vanskelig å gi et klart svar på, bl.a. fordi måten det må gjøres på avhenger av hvilke enkelt elever som er i en klasse og hvordan klassesammensetningen er. Et hjelpemiddel som lærere kan ta i bruk og som kommer mer og mer fram i dagen i vår tid er IKT. Utfordringen blir da å sette seg inn i hvilke digitale læringsressurser som finnes der ute og på hvilken måte de kan tas inn i undervisningen for å komme til sin rett. Bjarnø m.fl. (2009: 142) skiller mellom tre ulike hovedtyper av digitale læringsressurser. Det er:

- standardprogrammer (f.eks. tekstbehandling, regneark og presentasjonsverktøy),
- pedagogiske program (faglig rettede programmer og kontekstfrie program)
- faglige ressurssider som ikke er utviklet for undervisning.

Hvilke av disse en tar i bruk i undervisningen blir da bl.a. et spørsmål om hva man ønsker å bruke dem til og i hvilke kontekster læringen foregår. Et pedagogisk program er ikke nødvendigvis alltid pedagogisk. Om programmene fremmer læring hos elevene bestemmes i stor grad av måten læreren bruker programmene på. Dersom læreren f.eks. legger opp undervisningen slik at programvarene kommer som en integrert del av undervisningen om et emne, vil elevene kunne se arbeidet med de digitale læringsressursene i sammenheng med undervisningen i klassen. Dette vil kunne føre til at programvarene blir en merverdi i elevenes læringssituasjon, og de ulike programmene og nivåene som finnes vil slik kunne skape en mulighet for tilpasset opplæring i en klasse. Slik vil læreren gjennom kunnskap og en hensiktsmessig variert undervisning kunne utnytte multimedialitet til å tilpasse undervisningen til elevenes læringsstiler. 

Kilder:

Læreplanen for kunnskapsløftet (LK06).

Bjarnø, Giæver, Johannesen og Øgrim (2009) DidIKTikk - digital kompetanse i praktisk undervisning, Oslo, Fagbokforlaget

1 kommentar:

  1. Eg tykjer du skriv mykje bra. Som du nemner er det ikkje alltid like lett å skulle passe på at alle elever får tilpasseopplæring. I teorien virker det så enkelt og lett, men i praksis er det noko heilt anna. Heldigvis har ikt opna opp for dette på ein ny måte. Det gjer det lettare for oss lærere å gjennomføre tilpasseopplæring ved å ta i bruk ikt, her dreier det seg om å finne dei rette verkty.

    SvarSlett