søndag 22. april 2012

Hvor mye bør læreren være tilgjengelig for elevene på sosiale medium?


De senere årene har sosiale medium blitt en mye brukt kommunikasjonsform. Svært mange, og da spesielt av den yngre generasjonen, har en bruker på et sosialt nettsted eller lignende. Dette gjør at læreren kan komme i kontakt med elevene på en ny måte. Læreren er da tilgjengelig for elevene der de er. Det åpner også mulighetene for at elever og foreldre enkelt kan ta kontakt med læreren utenfor arbeidstiden. Men hvor tilgjengelig bør egentlig læreren være? Bør han/ hun være tilgjengelig til enhver tid eller bare innenfor et bestemt tidsrom? Som lærer er man en viktig person i livet til flere unge mennesker. Spesielt som klassekontakt, vil man måtte være tilgjengelig for elever og foresatte dersom det skulle være noe. Gjennom å f.eks. lage til en facebook-gruppe som elever og foresatte kan være medlemmer av, vil man kunne åpne for en mer uformell kontakt. Samtidig er det viktig for læreren å kunne skille mellom arbeid og fritid, og ikke måtte være tilgjengelig for elevene til enhver tid. En lærer har som regel arbeidstiden sin fra 8 til 16, og da vil det vel også kanskje være naturlig at kontakten med foresatte og elever skjer innenfor dette tidspunktet. For elevenes del har de læreren tilgjengelig på skolen hele dagen, slik at de her kan ta opp eventuelle ting som de vil snakke om. De foresatte arbeider som regel i samme tidsrom som læreren, slik at for deres del vil det at læreren er tilgjengelig også utenfor sin arbeidstid kunne gjøre det lettere for dem å ta kontakt. Å kommunisere med elevene over et sosialt medium legger også mulighetene til rette for læreren kan komme med tilbakemeldinger på henvendelser når han/ hun har tid. Elevene kan skrive inn på gruppen/ chatten/ forumet, og læreren kan gå inn å oppdatere seg når det passer. På den måten kan det sosiale mediet fungere godt uten at læreren er inne hele tiden, men den forutsetter jo også at læreren er innom jevnlig.

2 kommentarer:

  1. et godt poeng at foreldrene jobber samtdig som lærerne og dermed kan trenge å få kontakt med læreren etter skoletid.

    SvarSlett
  2. Du kjem med eit veldig godt poeng med at lærer og foreldre kan ha kontakt over facebook eller andre sosialeweb kan gjere at det blir mindre formelt. Eg har fleire gonger hørt at foreldre tykjer det er ekkelt å måtte ta kontakt med læraren eller tykjer det er ekkelt når dei veit ungane har fått med brev heim. Men om ein kan ha litt oftare kontakt gjennom sosialeweb der ein kan trekke fram både positive og eventuelle mindre negative ting kan vere med å styrke kontakta tenkjer eg.

    Ein anna ting eg også trur kan vere positivt med kontakt ved hjelp av sosialweb er at ein kan hjelpe med å styrke klassemiljøet. Om alle foreldrene samlast i ei gruppe kan det vere lettare å avtale sosiale arrangementer for å få elevane og foreldre nærmare kvarandre om der har vert eit problem.

    Sjølv om der er masse positive ting er det også viktig at man setter grenser. Eg trur det er veldig viktig at læreren kjenner sine grenser og veit å skille mellom jobb og fritid slik at jobben ikkje tar for masse tid.

    SvarSlett