DKL-studiet velger å følge gratis (eller nesten gratis) prinsippet når det gjelder bruk av digitale verktøy. Skulle en heller bruke mer profesjonelle verktøy?
Det positive med å bruke gratis programmer er bl.a. at studentene kan ta de samme programmene direkte i bruk når de starter som lærere i skolen. Studiet presenterer da gode programmer for studentene, slik at de ikke trenger å lete etter gratis versjoner av digitale verktøy når de kommer ut i skolen. De har i tillegg, gjennom studiet, gjort seg kjent med disse programmene, og har slik gode muligheter til å ta dem i bruk sammen med elevene. Det er ikke alle skoler som har mulighet til å kjøpe inn programmer som lærerne kan ta i bruk. Ved at vi som studenter blir kjent med flere gratis programmer som er gode å bruke, vil det ikke være noe problem å bruke digitale verktøy som merverdi i undervisningen, selv om skolen ikke har god økonomi.
Likevel kan det være et spørsmål om disse programmene mangler noe vesentlig eller ikke gir like gode læringsmuligheter og resultat som de programmene som er mer profesjonelle og koster penger. Dette er et vurderingsspørsmål som man vil kunne ta hensyn til. I vårt tilfelle på DKL101 studiet er målet at vi skal gjøre oss kjent med bl.a. bildebehandling og lydbehandling. Vi skal bygge oss opp ferdigheter innenfor dette og lære oss å ta i bruk disse verktøyene. Studentene i dette studiet er derfor mest sannsynlig ikke på et høyt nivå innenfor disse emnene. Programmene kan derfor være gode nok for enkel bruk og behandling av bilde- og lydfiler, og muligens også da for den bruken som elever har innenfor dette i skolen.
Du tek opp viktige spørsmål rundt gratis-prinsippet. Høiland og Wølner (2007) seier at inngangsterskelen til programma skal vere lav og prisantydning nær gratis. Er dette noko du kan koble inn i teksten?
SvarSlettDei seier også at dei digitale media skal ikkje bryte ned eller fjerne allereie gode undervisningsmetodar. Vi må difor passe på at vi trekkjer inn bruk av digitale verktøy der det gir meirverdi, og ikkje berre som ein del v undervisninga for å dekkje den femte grunnleggande ferdigheita. Eg saknar likevel at du gir dømer på slike program. Kanskje kan du kome med konkrete døme på slike digitale verktøy?
Du har ei god og viktig problemstilling her, og du kjem fram til ein konklusjon som eg støttar deg i. Gratis program kan fungere svært godt til bruk i skulen, men nokre av dei kan likevel by på utfordringar.
SvarSlettEtter mi oppfatning til bruk av dei gratisprograma som vi har brukt i dette studeit som til dømes google documents, picasa og Audacity tenker eg at desse programma er veldig gode når man tenker på bruk i barneskulen og ungdomsskulen. På desse trinna er det ikkje veldig avanserte ting vi treng, så eg trur dei kan fungere veldig fint.
SvarSlettSkal det brukast i videregåande kan det vere noko anna, men her får ein som regel dei programma ein treng under studie ut i frå mi erfaring. Etter eg hadde IKT som valgfag hadde eg både adobe photoshop og flash innstalert på min private pc til å bruke i studie. Skulen kjøpte lisenser som vi fekk bruke så lenge vi tok dei studie.