søndag 15. april 2012

Nettbasert tankekartverktøy

 
Det å ta i bruk tenkeverktøy i ulike arbeidsprosesser, kan være en god metode for å få strukturert tankene sine og satt dem inn i en sammenheng. Dette er en type kognitiv støtte som kan tas i bruk og være sentral i læringsarbeidet. Et eksempel på et tenkeverktøy er et tankekart. Med dette kan man sette ned ulike tanker i stikkord og sette inn relasjoner mellom dem som indikerer hvordan de forholder seg til hverandre. Et slikt tankekart har flere ulike bruksområder. Det kan brukes til å ta notat, visualisere, idemyldre, utrede/utforske og som kognitiv støtte eller i samarbeid (Tenkeverktøy. DKL102.). Dette viser at et tankekart egner seg godt til mye av arbeidet som foregår i skolen. 

Tradisjonelt har tankekart blitt laget til på papir. Dette kan være et godt verktøy, men det har også sine begrensninger i forhold til bl.a. utformingen og oversikten i tankekartet. Et godt alternativ som har kommet til i senere tid er derfor det digitale tankekartet. Dette er blitt utviklet i flere ulike varianter, bl.a. FreemindXmind og Mindomo. De kan alle brukes kostnadsfritt og kan derfor være et godt alternativ i skolen. Med et digitalt tankekart har man flere muligheter der et papir gir begrensninger. Man kan lettere redigere tankekartet underveis, samarbeide i større grad med andre, lettere strukturere det og dele det. Dette gjør det også muligens enklere å ta i bruk på ulike måter i læringsarbeidet. 

Jeg har prøvd ut Mindomo og laget et tankekart i gruppe med to andre. Vi brukte da hver vår pc og skrev inn samtidig i det samme tankekartet. Slik fikk jeg oppleve hvordan et digitalt tankekart kan brukes i en sosial læringssammenheng. Ved hjelp av dette vil en lærer f.eks. kunne lage et tankekart rundt et emne sammen med elevene, eller elever kan gjøre dette i grupper på egenhånd.

Smartboard undervisningsopplegg

Link: http://www.mindomo.com/view.htm?m=4c693a7a0cbe4ca5a5fb2baf721cc8ce

Kilder:

Forelesningsnotat: Tenkeverktøy. DKL102. Våren 2012. Kjell Antvort, foreleser og studieprogramansvarlig i DKL-studiene. Hentet 15.04.12 fra:
https://fronter.com/hivolda/links/files.phtml/195835340$577341605$/RomArkiv/2.+Veke+4+og+13_prcent_3A+Tankeverkt_prcent_F8y/Veke+4_prcent_3A+Tenkeverkt_prcent_F8y+1/DKL102_Tenkeverkt_prcent_F8y1_v12.pdf

1 kommentar:

  1. Kjerstin! Du skriv masse bra om tankekart. Tankekort er ein veldig god metode og der er også mange bra ting med å bruke det digitale som du nemner. Ein ting som ein også må tenkjer over med digitalt frefor papir er at då må ein faktisk ha ein data og ofte internett tilgjengelig i tillegg til at må ha kompetanse innen data og desse verktya. Verkty du nemner er verkty som eg meiner etter å ha testa dei ut er program som dei fleste skal klare å bruke uten store hinder.

    SvarSlett